2010. április 1., csütörtök

ÉDES ÉLET 2. rész


Újra divat sütizni!
A 90es évek generációjához tartozom, amikor a Mc Donald’s és a Burger King volt a csúcs. Aztán sorra alakultak át a régi lerobbant presszók, kocsmák trendi kávézóvá vagy pubbá. Pár éve pedig ledöbbentem, mikor a kamasz keresztfiam közölte, hogy teázóba megy randizni.

A cukrászdák mindvégig jelen voltak, de valahogy háttérbe szorultak. Az volt a rémképünk, hogy ezekben valószínűleg rizsporos parókás öreg nénik pletykálnak egész nap, és a torták émelyítően vajasak… Persze még ma is sok ilyen hely van, de egyre több cég tud vagy tudott váltani, felfrissülni. Sok fiatalt, külföldit, szerelmespárt, tárgyaló üzletfeleket, és mozi, színház előtt sütizőket lehet látni 1-2 jobb cukrászdában. Itt igényesebb lett a kínálat, a felszolgálók tudnak nyelveket, a mosdók tiszták, és kellemes a zene.

Ezzel együtt nagyobb lett a konkurenciaharc is, amivel mi, vendégek járunk a legjobban! :-)
Az állandó kínálatot szezonálisra cserélték, a porokat felcserélték a drágább minőségi alapanyagokra, és néhányan gondolnak a cukrosokra (Álomsüti nevű cukrászda), lisztérzékenyekre is.
Rájöttek, hogy már nem lehet a csak utcáról bejött vendégektől várni a bevételt, hanem igenis jelen kell lenni a neten, a médiában, és rendezvényeken (Hoventa).
Az esküvőszervezés is virágkorát éli. A menyasszonyok egyre nagyobb kínálatból válogathatnak a nagy napra. Az esküvőket egyébként talán a Horváth cukrászda használta ki leginkább. (kép onnan)



A családi cukrászdák mellett nyugati példára egyre több kávézóban, teázóban rendelhetünk az italunk mellé valami finomságot. Még a gyorsétkezdék (Mc Cafe), és önkiszolgáló franchise kávézók is előálltak a maguk süti kínálatával. A brit Coffee Heavenben például nem is volt rossz az a csokitorta. Igaz, egy napon nem lehet említeni a cukrászdákéval!
Az éttermek is lassan kezdik felismerni, hogy az embereknek már elege van az étkezés végén a palacsinta-somlói-tiramisu hármasából, és szép desszert kreációkkal jelentkeznek. Az ínyencek sokat beszélnek pl. a Babel Delicate újragondolt Rákóczy túrósáról.



Tehát egyértelműen megmozdult valami!
Ki vagyunk éhezve az új és minőségi dolgokra, és a cégeknek nagyon résen kell lenniük, ha versenyben akarnak maradni. Van már olasz cukrászdánk (Angelo), Rétesházunk, kóser és amerikai típusú helyünk, és itt vannak a francia cukrászat képviselői (pl. Le Meridien cukrászdája, Zazzi (lásd 1.fotó)).
A sok új mellett természetesen az igazán jó, hagyományos osztrák-német-magyar sütiket készítők is fent tudtak maradni, mint a Ruszwurm, a Daubner…

Egy legendás együttes, amit ma sokan utánoznak.

Joy Division - Shadowplay


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése