2010. május 31., hétfő

ANGOL KALÁCSPUDING ARAB ÍZEKKEL



Kalácspuding vagy Kalács felfújt vagy egyszerűen csak Rakott kalács öntettel. Sok neve van ennek a desszertnek, a lényeg, hogy nemcsak kalácsból, hanem bármilyen péksüteményből elkészíthető, és inkább hideg napokon esik jól.
Egyre szívesebben készítjük mi magyarok is, a legnépszerűbb változata, a lekváros- rumos-mazsolás kalács, vanília sodóval. Én most csokisan csináltam, és izgalmas keleti finomságokkal turbóztam fel. Kardamom, fahéj, pisztácia, mandula, méz és aszalt gyümölcs adja meg azt a jellegzetes ízhatást. Tehettem volna bele valamelyik helyett marcipánt is.
Mi langyosan ettük, friss habbal. Isteni!

Angol kalácspuding arab ízekkel

Hozzávalók

1 és fél rúd fonott kalács (kb. 600g)
vaj (kb. egy nagy kocka kell)
maréknyi sózatlan pisztácia
maréknyi pirított mandula
rumba vagy likőrbe áztatott maréknyi aszalt gyümölcs (fekete cseresznyét használtam)
(lehet friss gyümölccsel is csinálni)
csokichips

Öntethez:
1l zsíros tej
1 rúd vanília kikapart belseje
egy kis maréknyi kardamommag összetörve
1 teáskanál fahéj
fél teáskanál őrölt szerecsendió
10 dkg nádcukor + a szóráshoz
pár evőkanál méz
7 tojás
10 dkg étcsokoládé darabokra törve (kandírozott narancsosat vettem)
1 teáskanál kakaópor
1dl rum, vagy narancslikőr

Az öntettel kezdjük. Összeforraljuk a tejet a fűszerekkel, alkohollal és a mézzel, majd kicsit hagyjuk állni.
Addig felvágjuk a kalácsokat, és mindkét oldalát megkenjük vajjal. (Sokan simán csak olvasztott vajjal locsolják meg, de szerintem így sokkal finomabb.) Egy kivajazott tűzálló tálba felsorakoztatjuk őket, és megszórjuk a pisztáciával, mandulával, csokival, aszalt gyümölccsel.
A pihentetett tejet újra forralni kezdjük, és beleöntjük a csoki darabokat, és a kakaóport. Ismét hűtjük kicsit. Közben habosra kevertjük a tojásokkal a nádcukorral, és ehhez öntjük folyamatos keveréssel a kissé kihűlt csoki szószt.
Nagy részét a kalácsra öntjük, és kb. negyed órát állni hagyjuk, hogy magába szívja, majd jöhet rá a maradék öntet is. Végül megszórjuk nádcukorral, hogy finom ropogós legyen a teteje.
160 fokon kb. 40 perc kell neki.

Nagyon skót.

Karen Matheson (Capercaillie) Breisleach



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése